Waarom wordt mijn email niet verstuurd / komt verstuurde email niet aan
Geen enkele email wordt verstuurd vanaf de Everts Webservices email server
Controleer even je uitgaande email instellingen. Controleer ook of je afzender emailadres correct is. Het kan zijn dat wel de correcte uitgaande mailservernaam (hostingsecure.email) staat ingesteld met poort 465 en SSL actief, maar dat authenticatie (dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als voor inkomend) nog niet is geactiveerd. De foutmelding die dan komt zal zoiets zijn: “550-550 relay through this server without authentication.” Lukt het nog niet, stuur dan een email met een screenshot van je instellingen aan support@evertswebservices.nl. Wij helpen je graag!
Let op: in geval van haast met verzenden en probleem nog niet opgelost, log dan in met je e-mailadres en wachtwoord op je webmail en stuur daar de mails.
Let op 2: als je de melding: “Domain jouwdomein.nl has exceeded the max defers and failures per hour (5/5 (100%)) allowed. Message discarded.” krijgt, dan betekent dit dat er te vaak een onbezorgbaar mailtje is gestuurd binnen een uur. Dat kan zowel vanaf de website als vanuit een emailprogramma of de webmail. Na een uur kun je weer email versturen.
Toelichting op deze Everts Webservices anti-spam maatregel: onze server controleert op spammisbruik en een van de snelste manieren om dat vast te stellen is dat er veel bounces zijn van uitgaande emails. Hiermee wordt voorkomen dat je uitgaande emailserver op meerdere blacklists komt en dat er dagenlang geen email verstuurd kan worden naar een groot deel van alle emailadressen.
Let op 3: Domain jouwdomein.nl has exceeded the max mails per hour (157/125 (25%)) allowed. Message discarded. De Everts Webservices servers staan niet meer dan 125 mails per uur verzenden toe. Voor het versturen van email aan grote hoeveelheden ontvangers (mailinglijsten) raden we een smtp service aan (bij verzending vanaf de website) of gebruik onze Everts Webservices transactionele smtp-server of bijvoorbeeld gebruik te maken van de Microsoft 365 of G Suite mogelijkheden.
Sommige door mij verstuurde emails komen niet aan
Kijk even in je cPanel > E-mail > Bezorging Volgen (Track Delivery). Kies Alles weergeven en zoek op het adres en tijdstip, Kijk wat er gemeld wordt in de rechtse kolom als oorzaak.
Meldingen kunnen zijn:
- User unkown / Mailbox unavailable / No such recipient / 550 5.1.1 RESOLVER.ADR.RecipNotFound; not found: het gedeelte voor het @ klopt niet (meer)
- No such domain / Domain not found: het gedeelte na het @ klopt niet (meer)
- Mailbox vol. Neem bijvoorbeeld telefonisch contact op met ontvanger om hem/haar dit te laten weten.
- Message exceeds size limits / Message too large: ontvangende server heeft het bericht te groot bevonden. Oplossing: verstuur je bestand via https://wetransfer.com/ (tot 2Gb)
- Connection timed out / Connection refused Deze melding komt als een ontvangende server (tijdelijk) onbereikbaar is
- Als er in de rechter kolom accepted staat en de ontvanger de email niet in diens inbox gekregen heeft: het kan zijn dat je email in de spammap terecht gekomen is. Laat de ontvanger daar ook even kijken.
- 554 Too many hops er is iets foutief ingesteld, email schiet heen en weer tussen twee servers en komt niet aan. Na bijvoorbeeld 25 keer gaat de email retour afzender.
- SMTP error from remote mail server after end of data: 550 High probability of spam / 550 This message has been reported as spam by other users. De inhoud van een bericht bevat woorden die sterk aan spam doen denken, of er zit een link in naar een in spam veelgenoemde site. Let op: dit kan ook door een bijlage komen. Oplossing mocht de inhoud beter niet aangepast worden: stuur die als bestand via https://wetransfer.com/ (tot 2Gb) aan de geadresseerde.
- host lookup for 6049.smtp.antispamcloud.com did not complete Deze melding graag doorsturen aan support@evertswebservices.nl. Er is een tijdelijk probleem dat snel opgelost kan worden met de nameservers.
- De routering is onjuist bij de ontvangende server, melding bv: ‘Error: too many hops’’
- De SPF instellingen zijn niet juist. Als er in het SPF-record bijvoorbeeld staat dat de email alleen via Google of outlook.com verstuurd wordt (-all aan het eind), dan zal email vanaf de website geweigerd worden. Controleer in cPanel > Domain > Zone Editor je SPF txt record en check dat SPF-record even op http://www.kitterman.com/spf/validate.html.
- Andere meldingen vind je in onze handleiding: Email debuggenNiet aankomen wegens anti-spam/anti-virus zaken
- Als je mail als spam gezien wordt kan het in een spammap komen bij de ontvanger of zelfs gewist worden (met name bij Hotmail komt dit voor)
- Mail verzenden lukt niet omdat je in het buitenland zit. Als maatregel tegen spammers wordt alleen toegestaan vanuit Nederland en Belgie mail te versturen. Oplossingen zijn: tijdelijk de webmail gebruiken met een CC aan jezelf, support vragen je IP-adres te whitelisten, of een VPN gebruiken.
- Geblokkeerd wegens spam: melding: a url in this mail is listed on https://spamrl.com of “550-Message refused by spam filter”
- Geblokkeerd door SpamExperts (controleert alle uitgaande mail op spam) wegens “The sending IP (91.134.171.210) is listed on https://spamrl.com as a source of spam”
- Foutmelding “550 Executable files are not allowed in compressed files. ” Dit is een maatregel om virus-verzending tegen te gaan. Als het nodig is, stuur het bestand dan via https://wetransfer.com of een dergelijke dienst. Niet aankomen bij Hotmail/Windows Live Mail/Outlook.co
- Hotmail et al staan er helaas om bekend regelmatig legitieme e-mail weg te gooien zonder bericht naar geadresseerde of naar afzender. Het bericht komt dan evenmin in de spammap. Kijk onze handleiding Veilig emailen: uitgaande spam voorkomen, paragraaf over Hotmail om te zien wat Hotmail et al gebruikers er zelf aan kunnen doen.
Niet versturen van email vanaf de website
- Het kan zijn dat de instellingen van de mail/smtp plugin niet juist staan of dat een andere plugin beter werkt, vraag support aan Everts Webservices mocht je daar niet uitkomen.
- Je kunt via cPanel > Email > Bezorging volgen / Track delivery controleren wat die te melden heeft over de aflevering van de mail(s). Dit werkt uiteraard niet indien ingesteld is dat een externe SMTP server gebruikt wordt. Als de melding is User unknown, dan kan het zijn dat e-mail voor dit domein elders wordt afgeleverd, maar nog niet is ingesteld dat de Mail Routering op External Mail Exchanger gezet is.
- Geblokkeerd na 150 mails per uur. Dit is een limiet die ervoor zorgt dat websites/computers die gehackt zijn geen grote hoeveelheden SPAM kunnen versturen. Ook garandeert het een goede reputatie van onze emailservice aangezien Gmail, Outlook en anderen bij plotseling grote hoeveelheden emails vaak denken dat het SPAM is, ook al is dit niet het geval. Gmail hanteert bijvoorbeeld zelf de volgende regels: “ You may see this message if you send an email to more than 500 recipients in a single email, or send more than 500 emails in a day.” 150 mail per uur is meer dan genoeg voor reguliere email communicatie. Wij raden iedereen altijd aan om massa-mailings via een email marketing programma te laten verlopen. Mocht je hier hulp bij willen dan kunnen we je daarmee helpen. Wil je graag je mail op dezelfde manier blijven versturen, dan kunnen we ook de email van je omzetten naar een speciale transactionele email-server waar er geen limieten per uur zijn. Het instappakket voor deze MailPro SMTP is 10.000 mails voor €5,99 per maand.
- Bij een pas verhuisde site: installeer even plugin Easy WP SMTP en stel de authenticatie voor verzending in. Daarmee worden vrijwel alle verzendproblemen opgelost.
Mail wordt wel verstuurd maar komt niet in Sent map
Bij Apple Mail komt het voor dat de verzonden mails niet in de Sent (Verzonden) map komen. Volg deze stappen om het op te lossen:
- Klik op de Sent (verzonden) map zodat deze geselecteerd is:
- Klik in het menu op Mailbox > Use this Mailbox for > Sent
Je hebt nu de verzendmap goed ingesteld. Je kunt ditzelfde eveneens doen voor Drafts (concepten), Trash (Prullenbak) en Junk (Spam).